وقتی به پیشینه بازیهای نقش آفرینی نگاه میکنیم، میبینیم که شرق و بازیهای شرقی، لطف بزرگی به بازیهای نقش آفرینی کرده و مجموعههایی را شاهد بودهایم که از فضا و اتمسفر خاصی برخوردار هستند. یکی از آن دسته مجموعههایی که بین شرقیها از هواداران بیشماری برخوردار بوده و همیشه با نسخههای خود، سعی کرده اقشار مختلف طرفداران بازیهای نقش آفرینی را به خود جذب کند، Monster Hunter است. در این میان چند سالی است که کمپانی و استودیوهای بازیسازی شرقی سعی بر ساخت آثاری دارند که جدای از مخاطبان شرقی، مخاطبان غربی نیز بتوانند با اثر مورد نظر ارتباط برقرار کرده و از آن لذت ببرند. به عنوان مثال بازی Final Fantasy XV بهترین نمونه برای این گفته است و حال کپکام (Capcom، سازنده و ناشر بازی Monster Hunter: World) با جدیدترین نسخه از مجموعه Monster Hunter سعی دارد بیش از پیش گیمرها را به این سری جذب کند. در اولین قدم، بازی Monster Hunter: World، اولین بازی رسمی این مجموعه است که برای پلتفرمهای نسل هشتم و مایکروسافت روانه بازار میشود و از طرفی، ششمین نسخه اصلی از مجموعه Monster Hunter، از نظر گیمپلی و سبک و سیاق بازی، تفاوتهایی با نسخههای پیشین خود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
از نظر گیمپلی، Monster Hunter: World یک بازی نقش آفرینی جهانباز است که همانند نسخههای پیشین باید به سراغ شخصیتهای بازی رفته و ماموریتهای آنها را انجام دهید. هر ماموریت شامل کشتن یک سری هیولای خاص میشود که با انجام آنها پاداش کسب میکنید. حال سوال اینجا است که مراحل اصلی و فرعی و نحوه مبارزات بازی Monster Hunter: World چقدر تنوع دارند که بتوانند ساعتها شما را سرگرم کنند؟ با توجه به نمایشها، صحبتهای سازندگان و فازهای مختلف بتای بازی، با اینکه مراحل کمی به نمایش گذاشته شد ولی موردی را مشاهده کردیم که وجودش، بیش از هرچیزی در یک بازی نقش آفرینی جهانباز مهم است و آن هم چیزی جز سیستم مبارزات و غنی بودن دنیای بازی نیست. با اینکه بازی Monster Hunter: World همانند نسخه Monster Hunter Generations (این نسخه همان بازی Monster Hunter XX است) از سبکهای مختلف مبارزهای پشتیبانی نمیکند اما سیستم مبارزات، دقیقا همانند یک بازی ماجراجویی و نقش آفرینی است و میتوانید به واسطه شمشیرهای مختلفی که دارید، ضربات متفاوتی را ترکیب کرده یا آنها را به صورت جداگانه روی هیولاها اعمال کنید. برای مثال در یکی از ماموریتهای ابتدایی که حکم بخش تمرینی را دارد، شما میبایست یک هیولا را ردیابی کرده و آن را از بین ببرید؛ حال پس از ردیابی کردن میبایست با هیولای مورد نظر مبارزه کنید که راههای بسیاری برای این کار وجود دارد؛ از پریدن روی هیولا و ضربات پیاپی به صورت دکمهزنی گرفته تا نبردهای زمینی که همه و همه جذابیت بازی را دو چندان کرده است.
این جذابیت زمانی به نقطهی اوج خود میرسد که پای اسلحهها، آیتمها و دستیار کوچک و دوست داشتنی شما به وسط میآید. بهعبارتی در طول بازی Monster Hunter: World، بهواسطه اسلحههایی که دارید، میتوانید سبک مبارزهای خود را تغییر دهید. اگر عشق مبارزه از دور هستید، دست به کمان شده و هیولاها را شکار کنید یا اینکه اگر به شمشیرهای بلند و سنگین علاقه دارید، آنها را در دست گرفته و هیولاها را قلع و قمع کنید. جدای از این مورد، لباسهای جنگی شما هرکدام مزیتهایی دارند که میتوانید آنها را با اسلحه و نوع مبارزات خود ترکیب کنید تا همخوانی بیشتری داشته باشند. در بازی Monster Hunter: World بازیکنان دارای همراهی کوچک به نام پالیکو هستند که خود یک هیولای دوست داشتنی و بامزه است که در انجام مراحل مختلف به شما کمک خواهد کرد و در مبارزات نیز، همراه شما خواهد بود. مورد دیگری که شکل و شمایل متفاوتی به گیمپلی بازی داده است، سیستم ساخت و ساز Monster Hunter: World است. در جریان سیستم ساخت و ساز بازی، میتوانید یک سری از منابع لازم برای این کار و آیتمهای اصلی را از طریق فروشگاه و پول داخل بازی خریداری کنید ولی اکثر آیتمها، از طریق کشتن هیولاها و انجام مراحل مختلف و لوت کردنشان بهدست میآیند. در کنار اسلحههای بازی، میتوان به Slinger اشاره کرد. اسلینگر دو کاربرد متفاوت دارد؛ اولین کاربرد این است که از طریق آن میتوانید از صخرهها بالا رفته و همانند یک هوک عمل میکند و دومین کاربرد، این است که همانند یک تیرکمان سنگی مورد استفاده قرار میگیرد. کاربرد دوم، نقش مهمی در سیستم بازی کردن شما دارد زیرا از طریق این تیرکمان سنگی میتوانید توجه هیولاها را به سمت دیگری جلب کنید. سیستم مبارزهای بازی Monster Hunter: World، تنها به مبارزات مستقیم ختم نمیشود و میتوانید مخفیکاری هم انجام دهید. بازیکنان در دنیای بازی دارای پوششی به نام Mantle هستند و با استفاده از آن، شبیه به محیط میشوند و در نتیجه، هیولاها متوجه حضور شما نمیشوند. حال میتوانید به آهستگی به آنها نزدیک شده یا از طریق اسلینگر، دو هیولا را به جان هم انداخته و بدون درگیر کردن خودتان، به هدفی که دارید رسیده و ماموریتتان را تمام کنید.
یکی دیگر از تغییرات بازی Monster Hunter: World، مربوط به محیطهای بازی و سیستم بارگذاری صفحه است. در نسخههای پیشین، محیطهای بازی از یکدیگر جدا بودند و با ورود به هرکدام، یک زمان خاص برای بارگذاری صفحه نمایش و وارد شدن به محیط جدید اختصاص داده میشد اما در Monster Hunter: World، محیطهای بازی به یکدیگر پیوسته هستند. با اینکه هر محیط از اکوسیستم و هیولاهای مختص به خود برخوردار است اما پیوستگی آنها به یکدیگر، خود یک نقطه قوت بهحساب میآید و به شما اجازه میدهد که بدون وقفه در بازی کردن، بتوانید تجربهای پیوسته را کسب کنید. بحث اکوسیستم و هیولاها شد و باید بگویم که جدای از همخوانی بین فضا و اتمسفر بازی و هیولاهایی که در آن قرار دارند، سیستم شب و روز بازی بهواسطه پویا بودناش سبب شده تا بعضی از هیولاها در آب و هواهای مختلف عملکرد متفاوتی داشته باشند. از اینرو مهمترین رکن در مبارزات، دانستن ساختار هیولایی است که با آن مبارزه میکنید و همیشه باید توضیحات هر هیولای جدید را مطالعه کنید تا در طول مبارزات و شکارهای خود دچار مشکل نشوید. همچنین این اکو سیستم به صورت زنده طراحی شده است. این گفته بدین معنا است که مدام هیولاهایی را میبینیم که به یکدیگر حمله کرده یا در حال انجام کارهای مختلفی هستند و در شرایط آب و هوایی مختلف، واکنشهای متفاوتی را از آنها شاهد هستیم. در کنار تمامی موارد که ساختار بازی Monster Hunter: World را شکل میدهند، بگذارید نکتهای جالب بگویم و آن هم در مورد استفاده از Potion است. در اکثر بازیهای این سبک، هنگامی که از یک Potion استفاده میکنید، شخصیت بازی به صورت ایستاده از آن استفاده میکند یا بدون مشاهده انیمیشن خاصی، شاهد پر شدن نوار سلامت بازیکن هستیم ولی در اینجا بههنگام راه رفتن یا دویدن نیز میتوانید از Potion استفاده کرده و بازیکن شما نیز در همان حالت از Potion استفاده میکند و نوار سلامت خود را بهبود میبخشد. سیستم تخریب پذیری بازی نیز به شما اجازه میدهد تا راههای جدیدی برای خود تعبیه کنید یا از طریق خراب کردن صخرهها و موارد مشابه هیولاها را سادهتر از قبل از بین ببرید.
نمیدانم تا چه اندازه مانستر هانترهای پیشین را بازی کردهاید یا اصلا شناختی به این سری دارید یا نه ولی اگر به گرافیک نسخههای قبلی نگاه کنید، میبینید که در World، گرافیک بازی چندین پله پیشرفت کرده است که شاید دلیل آن عرضه روی پلتفرمهای نسل هشتمی باشد. همچنین تنوع محیطها بسیار بالا است و شاهد محیطهای کویری، محیطهای جنگلی و محیطهای فانتزی و رویایی هستیم که هرکدام حال و هوای متفاوتی دارند. حال سوال دیگری برای مخاطبان پیش میآید و آن هم این است که آیا بازی دارای بخش تکنفره است یا آنلاین؟ در جواب باید بگویم که بازی Monster Hunter: World را هم به صورت تکنفره آفلاین و هم چندنفره (حالت مشارکتی تا سقف چهار بازیکن) میتوانید بازی کرده و همچنین وارد گروههای مختلف شده و همانند یک بازی MMO با گروه خود به شکار هیولاها بروید. همچنین اگر در وضعیت خطرناکی قرار داشته و تنها هستید، میتوانید از سایر همتیمهایتان کمک بخواهید تا به کمک شما بیایند و بهواسطه سیستم ارتباطی بازی، با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.
سازندگان بازی:
Developer: Capcom
Publisher: Capcom
Website: MONSTER HUNTER: WORLD
Twitter: @Capcom_Unity / @monsterhunter
محتویات اضافه نسخه Deluxe:
Samurai Set
Gesture: Zen
Gesture: Ninja Star
Gesture: Sumo Slap
Sticker Set: MH All-Stars Set
Sticker Set: Sir Loin Set
Face Paint: Wyvern
Hairstyle: Topknot
نکات منفی:
ضعیف بودن نسخه xbox one x نسبت به PS Pro
موسیقی هماهنگ و زیبا
نمره گیم تاکس به بازی Monster Hunter: World :
۹/۱۰
قیمت بازی : ۵۹.۹۹$