نقد و بررسی SOUTH PARK: THE FRACTURED BUT WHOLE
گیمپلی بازی به صورت نوبتی است. به این صورت که شما و گروهتان در خانههای مربعیشکل قرار میگیرید و قابلیت حرکت در تعداد خانههای مشخصی بر اساس میزان تحرک شخصیت را دارید تا در نهایت یکی از ضربههای مخصوص خودتان را به دشمن بزنید. سپس باید منتظر بمانید که حریف هم نوبت خودش را تمام کند. به این ترتیب شما باید پیشبینی کنید که حرکت بعدی حریفتان چگونه خواهد بود و بر اساس آن حرکات خودتان را تنظیم کنید. گیمپلی FBW بسیار تاکتیکیتر و فکریتر از نسخه پیشین شده است و به این ترتیب تنوع قدرتهایتان هم افزایش یافته است.
در ابتدای بازی کارتمن به شما سه نوع ابرقهرمان به نامهای Speedster، Brutalist و Blaster را معرفی میکند که شما از بین این سه ابرقهرمان که هرکدام سه قدرت مخصوص خودشان به همراه یک قدرت ویژه دارند را میتوانید انتخاب کنید. هر کدام از این قدرتها در نیمه نخست بازی منحصر به فرد و کاملا بالانس به نظر میرسند. هرچه که به نیمه دوم بازی نزدیک شوید انواع قدرتهای بیشتری برایتان باز میشود به گونهای که در نهایت ۱۰ نوع ابرقهرمان مختلف برای انتخاب دارید. با همهی اینها بیش از ۱۰ شخصیت هم وجود دارد که شما میتوانید هنگام نبرد به عنوان متحد استفاده کنید. به این صورت که شما میتوانید در هر مبارزه در کنار خودتان سه نفر از شخصیتهای دیگر را هم داشته باشید تا در کنار شما نبرد کنند که خود قدرتهای منحصر به فرد خود را دارند. در هنگام بازی و نبرد هم هر شخصیت که شامل شما هم میشود تنها مجاز به انتخاب بین سه نوع قدرت ساده و یک نوع قدرت ویژه است. قدرت ویژه با پیشروی در نبرد و جمعآوری امتیازات خاصی به صورت مشترک بین تمام گروه ۴ نفرهی مبارزت تقسیم میشود.
مورادی که ذکر شد بسیار در امر تنوع گیمپلی کمک کرده است. هر زمانی که احساس یکنواختی گیمپلی به من دست میداد، شخصیتهای مختلف و قدرتهای متفاوت را انتخاب میکردم تا در هر نبرد استراتژی خاصی را پیاده کنم. با این حال شاید شما تنها از یک استراتژی و افراد خاصی بخواهید استفاده کنید اما تنوع شخصیتها و قدرتهایشان و همینطور تنوع طراحی مراحل به قدری زیاد است که شما را مجبور به استفاده از بعضی از شخصیتهایی که حتی دوست ندارید استفاده کنید را میکند. برای مثال شخصیت The Human Kite یا همان کایل تنها یک لیزر برای حمله دارد و در باقی مواقع با قابلیتهای التیام دادن(Healing) و سپر گذاشتن برای دیگر شخصیتها به عنوان یک پشتیبان خوب عمل میکند. اما شخصیت Mysterion یا همان کِنی بیشتر تمایل به ضربات از نزدیک و حرکات متمایل به خودکشی را دارد که البته در اینجا هم اشاره به مرگهای متعدد این شخصیت در سریال میشود. انیمیشنهای قدرتهای ویژه شخصیتها در ابتدا بسیار جذاب هستند اما هرچه که به پایان بازی نزدیک میشویم متاسفانه تکراری میشوند به صورتی که قابلیت رد کردن آنها را هم ندارید.
یکی دیگر از مشکلات بازی را میتواند نبود Navigation نامید. به این منظور که شما برای رفتن به جایی هر بار باید نقشه را باز کنید و مسیر را در خاطر خود نگه دارید تا به مقصد خود برسید. اگر این ویژگی وجود داشت که مانند بسیاری از بازیها مقصد نشانهگذاری میشد و در هنگام بازی فلشهایی به بازیکن اشاره میکرد که از کدام جهت برود کمک زیادی میکرد تا از اطلاف وقت بیهوده جلوگیری شود.
منوی بازی در حقیقت منوی گوشی همراه شما است. به مانند چیزی که در بسیاری از بازیهایی که از گوشی همراه استفاده میکنند دیدیم، در این گوشی همراه ۱۰ اپلیکیشن وجود دارد که از جستجو در نقشه بازی تا گشت و گذار در شبکههای اجتماعی متنوع است. اما مهمترین قسمتهای منوی بازی به نامهای Powers ، Artifacts و Crafting هستند. در Powers شما میتوانید پیشنمایشی از قدرتهایتان داشته باشید و قدرتهایی را که میخواهید در نبردها استفاده کنید را انتخاب کنید. در Artifacts شما میتوانید شخصیت خود را با استفاده از چیزهایی به نام Artifact ارتقا ببخشید و همینطور تغییراتی در DNA خود ایجاد کنید تا قدرت کلی یا Might شما بالاتر رود. هرچه که Might بالاتر رود میزان قدرت شما بیشتر خواهد شد و در نبرد به کمکتان خواهد آمد. این Artifactها را هم میتوانید در قسمت Crafting بسازید و یا از مغازههایی که در شهر هستند خریداری کنید.
در ابتدا این نکته را بگویم که نزدیک به ۸ سال است که سریال را دنبال میکنم و یکی از طرفداران آن هستم. مطمئنا زمانی که طرفدار دنیایی انیمیشنی مثل South Park باشید، این که خودتان یکی از شهروندان این شهر شوید لذتبخش است. کاری که The Stick of Truth کرد این بود که ما را در نقش یک بچه سال چهارم (همسن شخصیتهای اصلی سریال) قرار داد تا بتوانیم این بار نه فقط صرفا به عنوان یک تماشاچی، بلکه بتوانیم با دنیای South Park از نزدیک به مانند یک بازی RPG تعامل داشته باشیم. نسخه اول بیشتر سعی در اقتباس از داستانهای قرون وسطا و تا حد زیادی سهگانه ارباب حلقهها را داشت، اما در FBW شخصیتهای دوستداشتنی ما این بار در نقشهای ابرقهرمانی (Superhero) قرار گرفتهاند. اگر میخواهید که بیشتر با پیشزمینه این موضوع آشنا شوید پیشنهاد میکنم که قسمت ۴ از فصل ۲۱ سریال را تماشا کنید.
بازی از نقطه جنگ پایانی The Stick of Truth شروع میشود. در اینجا شخصیت کارتمن که خودش را The Coon مینامد رسما بازی Stick of Truth را قدیمی و از مُد افتاده معرفی میکند و بازی ابرقهرمانان را به عنوان بازی جدید معرفی میکند. کارتمن به دنبال این است که هر شخصیت ابرقهرمانی که بچهها نقش آن را به عهده دارند را تبدیل به یک فیلم سینمایی کند چرا که هم پول زیادی به جیب میزنند و هم این که خب نتفلیکس همهی سریالهای ابرقهرمانی را خریداری کرده است. در اینجا بین عدهای از شخصیتها اختلاف سر این که فیلم چه شخصیتی ابتدا ساخته شود پیش میآید و ابرقهرمانهای داستان ما جدا شده و به گفته خودشان یک Civil War بین The Coon and Friends به رهبری The Coon (کارتمن) و The Freedom Pals به رهبری Mysterion (کِنی) شکل میگیرد که ارتباط آن به Marvel Vs DC واضح است. اما مشکل اصلی اینجا است که این ابرقهرمانان پول اولیه برای ساخت فیلم را ندارند اما یک گربه به نام Scrambles گم شده که به یابنده ۱۰۰ دلار جایزه داده میشود. پس شخصیت شما توسط گروه ابرقهرمانی Coon and Friends جذب شده و وظیفه دارید تا این گربه را به همراهی باقی ابرقهرمانان پیدا کنید.
صداگذاری و موسیقی
گرافیک و رنگبندی منحصر به فرد
سیستم مبارزات تاکتیکی و بهبود یافته
باسفایتهای جذاب و بهتر از نسخه قبل
داستان و روایت به سبک سریال و البته جذاب و خندهدار
شوخی با دنیای مارول و دیسی
سیستم کنترل زمان به سرعت تکراری میشود
نبود یک سیستم Navigation موجب اطلاف وقت شده است
تعداد انگشتشماری باگ به خصوص در نبرد با Mutant Cousin Kyle
کمدی بازی نسبت به بازی قبل کمی افت کرده است